Drie werkvormen die op verschillende aspecten inzoomen

Werkvormen

Het doel van de podcasts is rijksambtenaren met elkaar in gesprek te laten gaan over kwesties in het werk. Wat maakt het werk bijzonder, lastig, mooi? Wat is er speciaal aan de context van werken voor het Rijk?

Er zijn talloze manieren om met elkaar een goed gesprek te voeren. Hieronder staan drie werkvormen die op verschillende aspecten inzoomen: Een luisteroefening, een gesprek over een casus, een reflectiegesprek met een groep.

Luisteroefening
Luisteren we goed naar elkaar? En hoe luister je dan – hoor je vooral wat de verhalen bij jezelf teweeg brengen, of verplaats je je in de ander? En kun je ook luisteren naar het grotere geheel, zonder oordelen of emoties? Misschien ontdek je dat beter luisteren ook leidt tot beter gehoord worden. De werkvorm [samen luisteren upload pdf] is speciaal ontwikkeld voor de podcast Hallo Hannah.
Duur: 1,5 uur (inclusief het luisteren)
Aantal deelnemers per groep: 6-9
Gespreksleider: hoeft niet

Ethische perspectieven
Verhalen roepen eigen ervaringen op die onderwerp van onderzoek kunnen zijn. Deze werkvorm op [ethische perspectieven upload pdf] is speciaal ontwikkeld in de context van de podcast Hallo Hannah. Samen luister je naar de podcast en daarna ga je met elkaar in gesprek over de waarden de belangrijk zijn in het werk, en misschien ook wel daar buiten.
Duur: 2 uur (inclusief 45 minuten luisteren)
Aantal deelnemers per groep: 6-9
Gespreksleider: wel handig

Cirkeldialoog
Wil je een inclusief gesprek organiseren waarbij iedereen een eigen perspectief kan inbrengen? Kijk dan eens naar de [Cirkeldialoog upload werkvorm]. Dit is een passende vorm als de groep graag een veelheid van invalshoeken wil verkennen, en met name ook wil weten hoe iedere deelnemer individueel over een bepaald thema denkt.
Duur: 2 uur (of langer)
Aantal deelnemers per groep: max. 10
Gespreksleider: hoeft niet

Voor deze oefeningen is een professionele gespreksleider niet persé noodzakelijk. Het kan natuurlijk zijn dat je vermoedt dat zo’n ervaren gespreksleider wel nodig is. Bijvoorbeeld omdat de casuïstiek voor deelnemers gevoelig ligt, omdat iets wezenlijks op het spel staat, omdat het gesprek diepgang moet hebben en niet mag ontsporen of verzanden. Terecht dat je dan niet zelf gaat ‘klussen’.

Bij de Rijksoverheid bestaat een (groeiende) community van gespreksleiders die graag zulke gesprekken begeleiden. Wil je graag bemiddeling naar een gespreksleider? Neem dan contact op met dialoogenethiek@rijksoverheid.nl