Mensen moeten bij de overheid terecht kunnen en gehoor kunnen vinden. We zijn daarom begrijpelijk, bereikbaar en aanspreekbaar.
De principes en hun waarden
Bij dit principe horen de waarden 'behoorlijk', 'toegankelijk' en 'dienstverlenend'. Scroll naar beneden voor uitleg bij de waarden, inspiratie en voorbeelden. Wat betekenen ze voor jou in je dagelijkse werk?
Met behoorlijk bedoelen we dat we mensen netjes, met respect en gelijkwaardig behandelen.
Zoals het hoort. Want elk mens heeft er recht op om goed behandeld te worden.
Met toegankelijk zijn bedoelen we dat we bereikbaar, begrijpelijk en aanspreekbaar zijn voor mensen.
Dat mensen bij de overheid terecht kunnen. En dat de overheid een menselijk gezicht toont. Dichtbij en betrokken.
Naast behoorlijk en toegankelijk zijn we ook dienstverlenend. Dat betekent dat we ons dienstbaar opstellen en verantwoordelijkheid nemen. We hanteren het uitgangspunt van ‘geen verkeerde deur’
Hiermee bedoelen we dat we de mensen niet zonder hulp wegsturen. We gaan net zolang door tot de vraag echt beantwoord is. We ondernemen daar zelf stappen voor als dat nodig is.
De waarden concreet gemaakt in de praktijk
Hoe zet je de waarden precies in?
We negeren mensen niet. We geven antwoord op hun vragen.
De ander behandelen zoals je wilt dat anderen jou behandelen.
Beelden van Goed Werk
In je werk kunnen er situaties voorkomen waarbij het spannend wordt. Welke afwegingen maak je in conflicterende situaties met meerdere belangen? En hoe doe je dan het juiste? Daarbij helpt 'Beelden van Goed Werk'. Beelden van Goed Werk koppelt principes met hun waarden uit deze gids. Het zijn voorbeelden ter inspiratie hoe anderen handelden in een bepaalde situatie en waarom ze dat zo deden. Download het boekje onderaan de pagina bij 'Zie ook'.