Het Beleidskompas denkt vanuit de opgave en stelt belanghebbenden centraal
De opgave en de belanghebbenden centraal stellen, dat is waar het Beleidskompas zich op richt. Om op die manier te komen tot draagvlak voor beleidskeuzen die zich richten op de aanpak van maatschappelijke opgaven. Op de Dag van het Beleid, 29 maart, hebben de Ministers Weerwind en Schouten het Beleidskompas gelanceerd. Het kompas geeft richting aan de werkwijze voor het maken van beleid binnen de Rijksoverheid en vervangt het Integraal Afwegingskader (IAK)
Carola Schouten: “Een regeling hebben is één ding, maar hoe zorg je ervoor dat de mensen voor wie die regeling bedoeld is, ook werkelijk bereikt worden? De overheid is complex en afstandelijk geworden: weten we bij het maken van beleid eigenlijk nog wel goed om wie het gaat en of we met de voorgestelde aanpak ook het beste doen voor deze mensen? Laat beleid niet iets zijn van alleen je eigen kolom, maar het resultaat van overleg met alle belanghebbende partijen.”
Franc Weerwind: “ik ben altijd op zoek naar beleidsambtenaren die eigenwijs zijn. In staat zijn de goede dialoog te voeren: hebben we genoeg nagedacht over de uitvoerbaarheid? We moeten onze besluiten kunnen uitleggen aan de samenleving.”
Het Beleidskompas is niet alleen een middel om tegemoet te komen aan de wensen van deze bewindslieden, maar is ook een krachtig hulpmiddel voor de beleidsambtenaar om tot professioneel goed onderbouwde beleidsvoorstellen te komen. Met de woorden “We hopen dat deze aanpak een natuurlijk onderdeel van de werkwijze wordt.” vond de lancering ervan plaats.
Wat is het Beleidskompas? Het Beleidskompas is dé centrale werkwijze voor het maken van beleid binnen de Rijksoverheid. Alles wat essentieel is voor een zorgvuldige afweging en goede invulling van het beleidsproces zit in het Beleidskompas. Het kompas is bedoeld voor beleidsmedewerkers, wetgevingsjuristen, uitvoeringsorganisaties en toezichthouders om beleid te ontwikkelen. Het Beleidskompas is te vinden op de website van het Beleidskompas. Een digitaal hulpmiddel is in ontwikkeling, en ook is er een rollenspel om de werking van het kompas te ervaren. |
Kim Putters van de Sociaal-Economische Raad is ook blij met het nieuwe instrument: “Burgers en bedrijven hebben meer duidelijkheid nodig gezien alle crises die we moete zien te bedwingen: de tijd van de geitenpaadjes en het pleisters plakken is voorbij.” Bij het ontwikkelen van beleid is het zaak om maatschappelijke sensitiviteit te tonen en de brug te slaan tussen de systeemwereld en de leefwereld. Maar wie zijn in die leefwereld de werkelijk belanghebbenden bij het beleid? Putters pleit daarvoor de toepassing van het gedachtengoed van het brede welvaartdenken, om op die manier de balans te zoeken tussen alle belangen die door beleid geraakt worden. Een manier om dat te doen kan het denken vanuit de door de Verenigde Naties opgestelde Sustainable Development Goals (SDG’s) Deze 17 SDG’s vormen een wereldwijde oproep tot actie om de planeet te beschermen, armoede te beëindigen en ervoor te zorgen dat alle mensen vrede en welvaart ervaren. En dat leidt tot een veel bredere reeks aan belanghebbenden. “Ga met hen open in dialoog, ga de regio’s in, bezoek de plaatsen waar mensen wonen en werken, zorgen en leren, ondernemen en recreëren. Ga nieuwe inzichten ophalen en draagvlak verwerven. Ga verder dan de doorrekeningen en het peilen van meningen.”
Vanuit zijn rol van vicepresident van de Raad van State houdt Thom de Graaf een warm pleidooi voor het doenvermogen van de overheid, waarbij een hechte samenwerking tussen beleid, uitvoering en toezicht al in het begin van het proces moet starten, om op die manier gemaakte beloften ook werkelijk te kunnen inlossen.
Het centraal stellen van de opgave en het werken volgens de bedoeling is ook iets waar Wouter Hart vanuit zijn rol als organisatieadviseur en auteur zich mee bezig houdt. Hij was één van de workshopbegeleiders van het middagprogramma. Aan de hand van levendige voorbeelden uit het ochtendritueel binnen zijn eigen gezin legt hij uit waar het om draait: Het verschil tussen iets moeten en iets zelf willen; het aanzetten van het eigen kompas; zicht houden op het werkelijke vraagstuk. Dus niet de reflex volgen om snel naar goed bedoelde oplossingen te grijpen en het probleem zo ‘te fixen’, maar er voor te zorgen dat degene om wie het gaat zelf de verantwoordelijkheid neemt. Waardoor het vraagstuk en niet de oplossing centraal komt te staan Over dit proces verscheen onlangs het boek De oplossingenmachine. Verder zijn er twee filmpjes gemaakt die het werken volgens de bedoeling toelichten.