“Er moet een fit gecreëerd worden” - Een experiment dat zich uitte in de Dragon's Den

Hoe zorg je dat je opgaveteams en het aanbod vanuit Rijksdienstverleners samenbrengt? En hoe krijg je 'feeling' bij deze nieuwe gebruiker in de praktijk?

Dit deden we vanuit goed luisteren om te kijken wat er nodig is. Opgavegericht (hybride) samenwerken gebeurt over grenzen van ministeries en bestuurslagen heen en in samenwerking met maatschappelijke organisaties.

Zijn deze opgaveteams een nieuw soort klant, nu ze niet meer alleen aan locaties gebonden zijn, maar vooral aan een opgave? Uit de eerste verkenning kwam naar voren dat de vraag van opgaveteams en het aanbod van de dienstverleners niet zomaar op elkaar aansluit. Hoe kan onze Rijksdienstverlening zich flexibel rondom deze opgaveteams heen organiseren?

Om deze vraag en dit aanbod beter op elkaar af te stemmen, is er op de Dag van de Bedrijfsvoering een Dragon’s Den voor opgaveteams georganiseerd. Vergelijkbaar met het bekende tv-programma hebben we tijdens deze dag Programma Stad – als opgaveteam - uitgenodigd om de dienstverleningsbehoefte te pitchen voor een panel van rijksdienstverleners (de dragons).

Dit panel bestond uit vertegenwoordigers vanuit de verschillende domeinen van de Rijksbedrijfsvoering; Huisvesting en facilitair (Bricks), ICT (Bytes) en organisatie (Behaviour). Het panel van dienstverleningsdragons werd uitgedaagd om met een passende, integrale en zo duurzaam mogelijke oplossing te komen voor de vraag van de opgaveteams.

Voor vragen en meer informatie kun je contact opnemen met ruimtevooropgaveteams@rijksoverheid.nl