INNOvember: Opgavegericht werken, hoe geef je dat vorm in je eigen organisatie?
De hele maand november staat in het teken van innovatie. Met een bomvol programma biedt INNOvember een programma waar vanuit allerlei invalshoeken naar innovatie wordt gekeken. Innovatie kan ook de manier van werken betreffen.
Maandag 7 november werd een bijeenkomst gehouden over opgavegericht werken: welke ervaringen zijn daarmee opgedaan en hoe is dat binnen het Ministerie van IenW aangepakt?
Renate Beckers opende de bijeenkomst met een toelichting op de koerskaarten die voor opgave gericht werken zijn ontwikkeld. De Koerskaarten ‘Opgavegericht werken: Wat is het?’ En ‘Opgavegericht werken: Hoe doe je dat?’ bevatten vragen die een gestructureerd inhoudelijk gesprek mogelijk maken over opgavegericht werken. Ze kunnen door teams gespeeld worden om een gemeenschappelijke definitie te creëren van opgavegericht werken of om verdieping te creëren in samenwerkingsverbanden die al opgavegericht werken.
De kaarten gaan uit van vier pijlers voor opgavegericht werken
-
Focus op de gezamenlijke opgave
-
Iedere stem vertegenwoordigd.
-
Een cocreatie van alle partners
-
Een lerende, stapsgewijze aanpak
Met daarbij vier reflectievragen:
-
Hoe kun je de verbinding tussen de opgave en de lijn organiseren?
-
Hoe is de sturing georganiseerd in opgaven?
-
Hoe vertaal je opgavegericht samenwerken naar gedrag op de werkvloer?
-
Hoe integreer je het leren in de dagelijkse praktijk van een opgave?
Quint Dozel van innovatieclub NOVA van Rijkswaterstaat liet zien hoe vanuit zijn organisatie ervaring is opgedaan met opgavegericht werken voor acht opgaven. Deze opgaven vloeien voort uit het Kompas IenW en de drie transities waar vanuit dit ministerie aan wordt gewerkt: klimaatadaptatie, groene mobiliteit en circulair gebruik. Zelf was Quint betrokken bij het Rivierklimaatpark IJsselpoort een initiatief van negen samenwerkingspartners. Speciale aandacht is gegeven aan waarde gedreven samenwerken en opgavegericht verantwoorden.
Zoek verbinding op de waarden
Bij de uitvoering van de acht opgaven wordt op vier niveaus geleerd (Quint gebruikte de mooie term ‘vooruit struikelen’ ) met inzet van een opgavecoach en een opgavehouder:
-
individueel leren
-
leren in losse opgaven
-
leer community
-
leren op organisatieniveau
Quint benoemde op basis van zijn ervaring de volgende vier rode draden:
-
Opgaven lopen vast omdat opgavehouders niet op pad worden gestuurd om speler te zijn in een opgave
-
Opgaven lopen vast vanwege onvoldoende eigenaarschap en commitment op alle niveaus
-
Opgavegericht vraagt om andere kennis, kunde en vaardigheden
-
Als het spannend wordt en complex duiken we te snel terug in de oude groef
Handelingsverlegenheid: hoe met meer lef en durf de koppeling te leggen met de opgave zelf
In twee ronde deelsessies gaan de deelnemers met elkaar in gesprek. Terugkerende onderwerpen daarbij zijn het ontwikkelen van een gezamenlijk beeld over wat nu de opgave is, het stimuleren van eigenaarschap en commitment en van het leren binnen het opgaveteam
Gun jezelf een grenzeloze mate van het niet weten en het leren omgaan met onzekerheid
Naast een reeks online sessies over allerlei innovatiegerichte onderwerpen is er op Donderdag 17 november van 16:00 - 18:00 uur een borrel voor alle deelnemers, sessie organisatoren, sprekers en mensen die affiniteit hebben met innovatie binnen de (Rijks)overheid. Om op die manier ook direct met elkaar kennis en ervaringen over innovatie te kunnen uitwisselen.