Grenzeloos Samenwerken: personeelszorg en leidinggeven tijdens corona

In een Webinar van de ABD: virtueel leidinggeven en samenwerken, wordt gezegd dat leiderschap zich in een crisissituatie ontwikkelt langs een aantal fasen. Die start met het aanpakken van prioriteiten tot het opbouwen van een nieuwe vorm met structurele verbeteringen. Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het motiveren van en zorgen van de medewerkers in crisistijd en werken op afstand.


De afstand brengt daarom een nieuwe dimensie mee voor leidinggevenden. Als medewerkers thuiswerken, hoe onderhoud je dan het contact? Wat zijn belangrijke focuspunten voor leidinggevenden in deze thuiswerk situatie? En waar kunnen leidinggevenden terecht als ze zelf ergens tegenaan lopen? Voor Grenzeloos Samenwerken een reden om hier wat dieper in te duiken.

We hebben collega’s van verschillende ministeries gesproken. Wat duidelijk naar voren kwam in de gesprekken, is de extra zorg en aandacht die leidinggevenden in deze tijd hebben voor medewerkers. Soms is werk weggevallen of aangepast, hierdoor is de verscheidenheid in de behoeften van medewerkers in het team zichtbaarder geworden. Waar weinig verandert gaan ze online verder, waar het werk stil komt te liggen, moeten ze zichzelf opnieuw gaan uitvinden. Daar is juist veel ruimte ontstaan om na te denken over hoe het werk op een andere manier te organiseren, ook voor de toekomst.

Daarnaast is er veel creativiteit onderling ontstaan om toch met elkaar in verbinding te blijven. Dit gebeurde in eerste instantie veel online, maar inmiddels zijn er ook offline goede voorbeelden ontstaan om toch dat meer persoonlijke contact te hebben met elkaar, zoals de strand- en boswandeling.

Uit de gesprekken met de ministeries zijn verschillende tips en adviezen naar voren gekomen. Geef bijvoorbeeld complimenten bij goed werk of creatieve oplossingen. Hou ook zicht op de voortgang van het ‘normale’ werk en het welzijn van de medewerkers. Oftewel de werksituatie thuis, waarin zowel ARBO als persoonlijke zaken individueel tot problemen of lagere productiviteit kunnen leiden. Leidinggevenden moeten dit signaleren, benoemen en waar mogelijk actie op ondernemen. Zoals doorverwijzen naar collega’s van specifieke ondersteuning zoals bedrijfsmaatschappelijk werk.

Maar vooral kwam naar voren dat leidinggevenden zichzelf niet moeten vergeten. Er zijn workshops in het leidinggeven op afstand. Leidinggevenden van alle ministeries zijn daarnaast welkom met hun vragen om bij het coronaloket aan te kloppen. In het begin telefonisch en nu via een online postbus kunnen vragen gesteld worden aan collega’s van Bedrijfsmaatschappelijk werk en Arbodienst. De vragen die binnenkomen bij het coronaloket lopen erg uiteen. Je moet dan denken aan 1,5 meter op schepen, vragen over desinfectiemiddelen, verklaringen t.a.v. vitale functies en vragen die gaan over declaraties en vergoedingen. Pas wanneer er veel dezelfde vragen zijn gesteld is een aparte rubriek geformuleerd: thuiswerkplek en -quarantaine, buitengewoon verlof, reizen en hoe te handelen wanneer het risicogroepen betreft. In verband met privacy van de betrokken kan er niet heel specifiek verder ingegaan op de vragen en antwoorden.

Vergroot afbeelding
Beeld: ©Grenzeloos Samenwerken / Lisette de Waard
Lisette de Waard